Az internetes üzlet korában különösen fontos a személyes kapcsolat, hiszen a bizalomépítés szükséges eszköze. Mind az üzleti, mind az ügyfélkapcsolatoknak felbecsülhetetlen értéke van. A cég kapcsolatai határozzák meg annak születését, fejlődését, a túlélését, az értékesítését, sőt, még a sikerességét is. Nem csoda hát, hogy illik foglalkozni a témával.
A személyes kapcsolat előnyei
• lehetőséget nyújt az informális beszélgetésekre,
• elősegíti az üzletfelek együttműködését,
• csökken a félreértés lehetősége,
• gyorsabbá válhat a kompromisszum, és a megegyezés,
• könnyebbé válik a keresztértékesítés.
Ügyfélkapcsolatok
Nézzük, miért lehet fontos a személyes ügyfélkapcsolat!
Először is: az emberek szívesebben üzletelnek a barátaikkal, mint bárki mással. Főleg, ha a termék és a szolgáltatás rendben van.
Főként a kkv-szektorra jellemző, hogy a vállalkozó, ha nem is barátilag, de személyesen is ismeri az ügyfeleit. A kiszolgálással járó szolgáltatások (pl. coach) területén például elengedhetetlen a személyes ismeretség. Még a skype-os, telefonos értékesítés köre is ide tartozik.
Tippek:
- Nagyobb volumenű szerződéskötés esetére ajánljon fel személyes találkozót az ügyfélnek!
- Vásárlás után foglalkozzon a vevővel, telefonon kérdezze meg tőle, hogy elégedett-e a termékkel, szolgáltatással. Természetesen ezt a feladatot az asszisztense, értékesítője is elvégezheti.
- Szervezzen ügyféltalálkozókat, és egyéb rendezvényeket, ahol mélyítheti a vevői bizalmat.
- Hozzon létre az ügyfeleinek Facebook csoportot, ahol személyesen is tudja tartani velük a kapcsolatot.
- Adjon ügyfeleinek üzleti ajándékot: egy zsebnaptár, egy toll még sokáig a szeme előtt lehet…
- Ne feledkezzen meg a hírlevelek küldéséről sem! Sokan lebecsülik, de hatalmas ereje van.
- Legyen megtalálható, megszólítható! Vegyen részt árubemutatókon, kiállításokon, szakvásárokon.
- Honlapján biztosítsa a chat lehetőségét!
- Vigyázat! Az ügyfélkapcsolatok fenntartása időigényes. Jó hír: a befektetett idő a vállalkozás stabilitását eredményezheti.
Fontos szerepe van a cégvezető személyes megjelenésének, kapcsolati típusainak: az első munkatársak, sőt még az ügyfelek is a személyes kapcsolatain keresztül kerülnek ki.
Üzleti kapcsolatok
A személyes megjelenés kihathat a kapcsolatfelvételre, a szerződés megkötésére és az együttműködésre. A kapcsolat ápolása is fontos, főleg a kiemelt partnerek esetében.
A kapcsolatok ápolása az, ami stabillá és kiegyensúlyozottá teszi a céget, igaz, maga a kapcsolatápolás is költségbe kerül. Ám az is igaz, hogy a jó kapcsolatok nagy előnyökkel áldhatják meg a céget, tehát igen értékesek, és hosszú távon bevételnövelő hatásúak.
Érdekesség: az üzleti utak egyik alternatívája a videokonferencia, melynél szintén fontos tétel a személyesség.
Ahhoz persze, hogy a kapcsolatok tartósan megmaradjanak és gyümölcsözzenek, szükség van arra is, hogy a kommunikációnk becsületes legyen.
Maradjon emlékezetes! Ha egy üzletfele vegetáriánus, a találkozó során biztosítson számára megfelelő kosztot.
A jó ügyfél- és üzleti kapcsolat nyomán futótűzként terjed a cég hírneve, becsületessége, termékeinek, szolgáltatásainak dicsérete, ami újabb és újabb ügyfeleket, partnereket vonz be a cég bűvkörébe.
Az élet azonban már csak olyan, hogy egy elfelejtett visszahívás, vagy egy megválaszolatlan reklamáció miatt bottal ütheti potenciális vásárlói, ügyfelei nyomát.